Γιώργος Κοντογιώργης,
Κάλεσμα στην κοινωνία των πολιτών.
Τι πρέπει να αλλάξει, πως πρέπει να δράσουμε
Μην τρέφουμε αυταπάτες. Οι διαδηλώσεις και οι συγκεντρώσεις διαμαρτυρίας στους δρόμους και στις πλατείες είναι αδιέξοδες, διότι δεν αίρουν την αιτία του προβλήματος, που είναι η μονοπωλιακή συγκέντρωση του συνόλου της πολιτικής εξουσίας στα χέρια των νομέων του κράτους. Όταν η κοινωνία των πολιτών, έχοντας εκτονωθεί ή εξαντληθεί, θα επιστρέφει στα σπίτια της, οι πολιτικοί θα συνεχίζουν να διαλέγονται και να συναποφασίζουν με τους εσωτερικούς και τους εξωτερικούς φορείς των μηχανισμών (τους χορηγούς ισχύος, χρήματος, επικοινωνίας κλπ), που τους κρατούν όμηρους στην πολιτική επιφάνεια.
Είναι επείγον να αντιληφθούμε ότι θεμελιώδη αιτία του σημερινού προβλήματος αποτελεί το γεγονός ότι το πολιτικό σύστημα της νεοτερικότητας δεν είναι ούτε δημοκρατικό ούτε αντιπροσωπευτικό. Το πολιτικό προσωπικό κατέχει κατά τρόπο αδιαίρετο και την ιδιότητα του εντολοδόχου και του εντολέα, ενώ η κοινωνία των πολιτών είναι εγκιβωτισμένη στην ιδιωτική σφαίρα. Με όχημα το πολιτικό αυτό σύστημα και τον αναπόφευκτο εκφυλισμό του σε μια δυναστική κομματοκρατία, οι δυνάμεις που ορίζουν την παγκόσμια τάξη κατάφεραν να ελέγξουν το κράτος και να επιβάλουν την πολιτική τους κυριαρχία επί της κοινωνίας των πολιτών.
Υπό τις συνθήκες αυτές, η κοινωνία των πολιτών καλείται:
(α) να πάρει την πολιτεία στα χέρια της, να αξιώσει την αναστολή των άρθρων του Συντάγματος που αναιρούν την αντιπροσωπευτική αρχή της πολιτείας, που της αφαιρούν την ιδιότητα του εντολέα. Να επεξεργασθεί προτάσεις νόμων που θα καταργούν τον κατοχικό χαρακτήρα του κράτους και τη δυναστική κομματοκρατία, που θα εξαρτούν το πολιτικό προσωπικό από την κοινωνία των πολιτών, που θα καταργούν την "ασυλία" του και θα το υπάγουν απευθείας στη δικαιοσύνη για τα πολιτικά του πεπραγμένα, που θα παρέχουν στον πολίτη δικαίωμα εννόμου συμφέροντος για τη βλάβη που θα του προκαλούν οι φορείς της διοίκησης και το πολιτικό προσωπικό. Να επεξεργασθεί, τέλος, τις πολιτικές κατευθύνσεις μέσα στις οποίες θα υποχρεούται η πολιτική εξουσία να κυβερνήσει.
(β) Να περικυκλώσει ειρηνικά, αλλά μαζικά τη Βουλή (κατά προτίμηση σε ώρα ολομέλειας) και το Μαξίμου (όταν θα συνεδριάζει ο μονάρχης πρωθυπουργός με τους συνεργάτες του) και να αξιώσει την υπερψήφιση των νομοθετικών της προτάσεων. Εν ανάγκη να μην τους αφήσει να αποχωρήσουν εάν δεν τις ψηφίσουν ή να απαιτήσει την προσέλευσή τους γι'αυτό. Να συνεχίσει έτσι με επιμονή, ώσπου να κατοχυρωθεί ότι η βούληση της κοινωνίας των πολιτών θα διατυπώνεται θεσμικά και θα συνεκτιμάται υποχρεωτικά στις πολιτικές τους αποφάσεις. Να τους υπενθυμίσει με σαφήνεια ότι αυτή (η κοινωνία των πολιτών) αποτελεί τον λόγο ύπαρξης και του κράτους και του πολιτικού προσωπικού και της οικονομίας. Ότι η κοινωνία των πολιτών, και όχι το κράτος, ενσαρκώνει και διερμηνεύει το έθνος. Ότι το συμφέρον της κοινωνίας των πολιτών οφείλει να αποτελεί το μοναδικό "τέλος" της πολιτικής τους λειτουργίας. Ότι αυτή, η κοινωνία, και όχι αυτοί, οι πολιτικοί, είναι αρμόδια να μορφοποιήσει τις πολιτικές που θα συνάδουν με το κοινό συμφέρον. Ότι η θέση της κοινωνίας είναι μέσα στην πολιτεία, όχι στις πλατείες. Και ότι ο χρόνος της εν λευκώ εξουσιοδότησης που τους παρέχει το σύστημα να διερμηνεύουν τη βούλησή της και να προσδιορίζουν το συμφέρον της έχει παρέλθει ανεπιστρεπτί. Ήρθε η ώρα η κοινωνία των πολιτών να διεκδικήσει τη μεταβολή του πολιτικού συστήματος ώστε η ψήφος της να αποκτήσει αντιπροσωπευτικό (και όχι απλώς νομιμοποιητικό) περιεχόμενο. Αντί να δεοντολογεί, πιέζοντας την εξουσία να ενεργήσει υπέρ του κοινού συμφέροντος, να αναλάβει η ίδια την αρμοδιότητα της συναπόφασης. Να ανακτήσει το δικαίωμα του "ελέγχειν" και του "ευθύνειν" των πολιτικών, την ιδιότητα του εντολέα, αντί να αποδέχεται τον εγκλεισμό της στην ιδιωτική σφαίρα, αφήνοντάς τους να αλωνίζουν και να νέμονται το κράτος από κοινού με τους ποικιλώνυμους της διαπλοκής συγκατανευσιφάγους.
Την ημέρα που η κοινωνία των πολιτών θα αποκτήσει επίγνωση των αιτίων του προβλήματος και θα διακηρύξει το τέλος του "κοινωνικού συμβολαίου" που της επέβαλαν μονομερώς οι νομείς του κράτους, που θα διατυπώσει με ρητό τρόπο την αξίωσή της να γίνει θεσμικός συντελεστής της πολιτείας και όχι υπήκοος, που θα αντιληφθεί ότι αποτελεί την πρωτογενή πηγή κάθε εξουσίας και, φυσικά, της δικής τους ύπαρξης, θα διαπιστώσει την αποτελεσματικότητα της δύναμής της. Την ημέρα εκείνη το πολιτικό προσωπικό θα κληθεί να επιλέξει ανάμεσα στο δρόμο της άρνησης και, συνακόλουθα, της οπισθοδρόμησης, ο οποίος θα το εκθέσει ανεπανόρθωτα ως αυταρχικό και στη μεταβολή του σε προσήλυτη θεραπαινίδα της κοινωνίας των πολιτών και απλό εντολοδόχο του συμφέροντός της. Στο διακύβευμα αυτό, το συγκριτικό πλεονέκτημα της κοινωνίας των πολιτών είναι ότι ο χρόνος του (μη δημοκρατικού και μη αντιπροσωπευτικού) πολιτικού συστήματος, που γέννησε η εξερχόμενη από τη μεσαιωνική δεσποτεία Ευρώπη, και της εκφυλιστικής του εκδοχής της κομματοκρατίας, έχει παρέλθει. Ούτε το ίδιο, ούτε η εξω-πολιτειακή δράση που επιφυλάσσεται στην κοινωνία των πολιτών, μπορεί να ανατρέψει τη μονοσήμαντη πολιτική ηγεμονία των "αγορών" που διαφεντεύει την πλανητική "δικαιοταξία".
Οπωσδήποτε, η πολιτική τάξη δεν διαθέτει καμία νομιμοποίηση να αρνηθεί στην κοινωνία των πολιτών το δικαίωμα να άρει, εφόσον το επιθυμεί, την εμπιστοσύνη της στο πολιτικό σύστημα που αποκλείει τη συμμετοχή της στη διαδικασία λήψεως των αποφάσεων.
Οδηγός περαιτέρω ενημέρωσης στην ιστοσελίδα: http://contogeorgis.blogspot.com/
Αθήνα, 29 Μαΐου 2011
8 σχόλια:
ΕΓΩ ΠΡΟΣΩΠΙΚΑ ΔΕΝ ΑΝΗΚΩ ΣΤΗΝ ΚΟΙΝΩΝΙΑ ΤΩΝ ΛΕΓΟΜΕΝΩΝ "ΠΟΛΙΤΩΝ".
ΠΟΛΙΤΗΣ ΕΙΝΑΙ ΕΚΕΙΝΟΣ ΠΟΥ ΑΝΗΚΕΙ ΣΤΗΝ ΚΑΙΝΟΥΡΓΙΑ ΠΟΛΙΤΕΙΑ ΠΟΥ ΔΕΝ ΕΧΕΙ ΟΝΟΜΑ ΑΚΟΜΗ ΑΛΛΑ ΠΟΥ ΜΑΣ ΠΡΟΟΡΙΖΟΥΝΕ ΝΑ ΖΗΣΟΥΜΕ ΜΕΣΑ ΤΗΣ ΣΑΝ ΑΒΑΤΑΡ: ΧΩΡΙΣ ΙΣΤΟΡΙΑ, ΧΩΡΙΣ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟ, ΜΕ ΝΕΟΛΟΓΙΣΜΟΥΣ ΚΑΙ ΜΠΟΥΡΔΕΣ ΤΟΥ ΣΥΡΜΟΥ ΠΟΥ ΑΠΟΧΡΩΜΑΤΙΖΟΥΝ ΑΥΤΟ ΠΟΥ Η ΦΥΣΗ ΚΑΙ ΟΙ ΑΝΘΡΩΠΙΝΕΣ ΟΜΑΔΕΣ ΕΦΤΕΙΑΞΑΝ ΜΕ ΑΓΩΝΕΣ ΓΙΑ ΝΑ ΑΝΤΑΠΕΞΕΛΘΟΥΝ ΚΑΙ ΝΑ ΠΡΟΣΑΡΜΟΣΤΟΥΝ ΣΤΑ ΕΚΑΣΤΟΤΕ ΙΔΙΑΖΟΝΤΑ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΑ.
ΚΑΙ ΕΤΣΙ ΠΗΡΑΜΕ ΔΙΚΟ ΜΑΣ ΙΔΙΑΖΟΝ ΧΡΩΜΑ ΚΑΙ ΥΦΗ ΚΑΙ ΟΥΣΙΑ.
ΟΥΤΕ ΥΠΕΡΑΝΩ ΟΛΩΝ ΕΙΜΑΣΤΕ ΟΥΤΕ ΟΙ ΧΕΙΡΟΤΕΡΟΙ ΕΙΜΑΣΤΕ, ΟΥΤΕ ΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΡΟΙ ΕΙΜΑΣΤΕ, ΑΠΛΑ ΕΙΜΑΣΤΕ. ΑΛΛΑ ΣΤΟΝ ΔΙΚΟ ΜΑΣ ΧΩΡΟΧΡΟΝΟ ΟΠΩΣ ΤΟΝ ΑΝΑΠΤΥΞΑΜΕ ΕΜΕΙΣ.
ΑΝΗΚΩ, ΘΕΛΩ ΝΑ ΑΝΗΚΩ ΚΑΙ ΘΑ ΑΝΗΚΩ ΣΤΟ ΔΙΗΝΕΚΕΣ ΣΤΗΝ ΚΟΙΝΩΝΙΑ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ, ΚΑΙ ΟΧΙ ΤΩΝ ΠΟΛΙΤΩΝ.
ΕΠΙΤΕΛΟΥΣ ΜΕ ΑΥΤΗ ΤΗ ΛΕΞΗ ΠΟΛΙΤΗΣ.
ΚΑΙ ΚΑΤΙ ΑΛΛΟ. ΕΙΜΑΙ ΚΑΙ ΚΑΡΑΒΛΑΧΟΣ ΑΠΟ ΧΟΥΡΙΟ ΚΑΙ ΔΕΝ ΕΧΩ ΣΧΕΣΗ ΜΕ ΚΑΜΜΙΑ ΑΠΟ ΤΙΣ ΠΟΛΕΙΣ. ΠΩΣ ΜΕ ΚΑΝΕΙΣ "ΠΟΛΙΤΗ";
Να προσθέσω μια λέξη;
Κοινωνία ΕΛΛΗΝΩΝ πολιτών.
Να σημειωθεί το "πολιτών" σκέτο είναι επικίνδυνο διότι υπονοεί την αναμονή του Μεσσία της παγκοσμιοποίησης.
γιώργος καλαμαράς
Συγχαρτήρια κ. Κοντογιώργη.
Θα ήθελα να επισημάνω ότι η νέα πολιτεία θα πρέπει να στηρίζεται πάνω στις τρείς βασικές αρχές της Αθηναϊκής Δημοκρατίας:
(3 I)
1. Ισηγορία. (Ισος χρόνος δημόσιου λόγου σε όλους τους πολίτες).
2. Ισονομία. (Νόμοι που θεωρούν όλους τους πολίτες ίσους).
3. Ισοκρατία. (Ισο βάρος της ψήφου του κάθε πολίτη στα δημόσια πράγματα).
Σήμερα και τα τρία έχουν παραβιαστεί:
1. Ισηγορία δέν υπάρχει, όσο οι δημοσιογράφοι των ΜΜΕ έχουν θεωρητικά άπειρο χρόνο δημόσιου λόγου.
2. Ισονομία δέν υφίσταται, όσο υφίσταται η βουλευτική ασυλία.
3. Ισοκρατία δέν υπάρχει όσο οι πολίτες είναι αποκλεισμένοι από τη Νομοθετική εξουσία. (Δεν έχουν το δικαίωμα πρότασης νόμων δέν έχουν το δικαίωμα να εγείρουν νομοθετική ρύθμιση μέσω Δημοψηφίσματος).
Αγαπητέ μου καθηγητή, τί καλά που υπάρχετε, τέτοιες ώρες !
Κε Κοντογιώργη σας το έχω ξαναγράψει: ζηλεύω τους μαθητές σας.
Φιλικά και με τιμή
Διαύγαση
Δεν υπαρχει κοινωνία των πολιτών χωρίς συλλογική ταυτότητα. Η πολιτεία για να υπάρξει, στον κρατοκεντρισμό, προϋποτίθεται η ταυτοτική συλλογικότητα. Μιλώ γενικά για την κοινωνία των πολιτών καθώς εδω ο λόγος είναι για το εσωτερικό πρόβλημα που αφορά στη σχέση μεταξύ κοινωνίας και πολιτικής. Σ'ευτή την πτυχή της ελευθερίας αναφερομαι. Η ελευθερία αυτή συνέχεται με το ποιός εχει την ευθύνη της διαχειρισης της εθνικής συλλογικοτητας. Το κράτος ή η κοινωνία. Οι θεωρίες που προβάλουν την πολιτειότητα ως θεμέλιο της ταυτοτικής συλλογικότητας απλώς επιδιώκουν την χαλάρωση των αντιστάσεων που δημιουργεί το προαπαιτούμενο της ελευθερίας που παράγει η εθνική συλλογικότητα.
ΚΥΡΙΕ ΚΑΘΗΓΗΤΑ,
ΥΠΑΡΧΕΙ ΟΜΩΣ ΤΟ ΜΕΣΟΔΙΑΣΤΗΜΑ ΟΠΟΥ ΘΑ ΓΙΝΕΙ Η ΔΙΑΜΟΡΦΩΣΗ ΤΟΥ ΠΟΛΙΤΗ ΓΙΑ ΝΑ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΣΥΜΜΕΤΕΧΕΙ ΣΤΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ. ΑΥΤΟ ΚΑΤΑ ΤΗΝ ΓΝΩΜΗ ΜΟΥ ΑΠΑΙΤΕΙ ΚΑΙ ΧΡΟΝΟ ΑΛΛΑ ΚΑΙ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ. ΠΙΣΤΕΥΩ ΠΩΣ ΚΑΠΟΙΟΙ ΕΙΔΙΚΟΙ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΑΣΧΟΛΗΘΟΥΝ ΜΕ ΤΟ ΘΕΜΑ.
Γ. Ι. ΣΤΡΟΓΓΥΛΗΣ
Εγείρετε το ζήτημα του "χρόνου" της κάθε πολιτείας και εν προεκειμένω της δημοκρατίας. Για το ζήτημα αυτό σας παραπέμπω στο έργο μου, ιδίως δε στα εξής βιβλία μου όπου το διαπραγματεύομαι διεξοδικά: (α) Το ελληνικό κοσμοσύστημα, (β) Η δημοκρατία ως ελευθερία, Εν κατακλείδι, το σύνολο του έργου μου επιχειρεί να συγκροτήσει μια γνωσιολογία του κοινωνικού φαινομένου όπου κεντρική θέση κατέχουν αφενός ο κόσμος των εννοιών και αφετέρου η τυπολογία της εξέλιξης.
Δημοσίευση σχολίου