Πέμπτη, 6 Μαρτίου 2014

Γ.Κοντογιώργης, Κοινό, κοινότητα, κοινοτισμός και κράτος έθνος. Οι έννοιες




https://ci6.googleusercontent.com/proxy/sLufs7TPwKbyUX9q9So9x8LL3Nx5u83gAEUoyjpjNrH1g3r-En0g_ew3NrDC6wyLt2BxR3ttR3rUrFYGoMIudQGjhFfbfIMk=s0-d-e1-ft#https://i.ytimg.com/i/N6qoMyGfm_tslCfowCIMbA/1.jpg


Δύο παρεμβάσεις του Καθηγητή Πολιτικής Επιστήμης και πρώην πρύτανη του Παντείου Πανεπιστημίου κ. Γιώργου Κοντογιώργη για τα κοινά/κοινότητες και την χρησιμότητα τους σήμερα, που έγιναν στις 24.2.2014 στον χώρο του Polis Art Cafe, κατά την παρουσίαση του βιβλίου του Γιώργου Καραμπελιά: Μια υπονομευμένη Άνοιξη, στις ρίζες της οικονομικής εξάρτησης, Εναλλακτικές Εκδόσεις, 2013.

4 σχόλια:

stamatisnew είπε...

Κατ' αρχήν, δυστυχώς, λείπει η καθαρότητα του λόγου, από όλους τους ομιλητές. Η διάκριση του "κοινού" και της κοινότητας, στην αρχαιότητα και στους νεότερους χρόνους, γίνεται, στην πιο εύστοχη και αντιληπτή μορφή της, με βάση τη διαφοροποίησή της από τη δυτική αντίληψη για το "κοινό". Επιπλέον, είναι καταφανέστατη η έλλειψη σαφώς διακριτού όρου, για τα δύο(;) πράγματα.

Είναι, μετά την παρακολούθηση του video, ακόμα ασαφές αν υπάρχει ουσιώδης διαφορά ανάμεσα στα δύο. Η διάκριση, που βασίζεται στην απόκτηση ενιαίας ταυτότητας στα πλαίσια του κοινού, δεν είναι καθόλου ξεκάθαρο ότι δεν ισχύει στην περίπτωση του "ελληνικού κοινού". Επίσης, δεν είναι καθόλου ξεκάθαρο, τι αξία έχει η απόκτηση ενιαίας ταυτότητας στα πλαίσια της αγάπης, λ.χ., στην όπερα και τι αξία έχει στα πλαίσια της αγάπης για την κοινότητα των ανθρώπων που γνωρίζουμε, τον χώρο ζωής και δραστηριότητας. Σε συνέχεια, δεν είναι σαφές, πως αλλάζουν αυτά στο πλαίσιο της παγκοσμιοποιημένης κοινωνίας, άμεσα για μέρος του πληθυσμού και έμμεσα για το όλον του πληθυσμού μιας κοινότητας.

Ο παραλληλισμός που γίνεται, μεταξύ διάκρισης δημοκρατίας και κοινοβουλευτικής ολιγαρχίας και διάκρισης "ελληνικού κοινού" και κοινότητας, είναι αυθαίρετος και αστήριχτος.

Η διάσταση της αλληλεξάρτησης των κοινωνιών και των κρατών-εθνών, που αναδεικνύεται με τον πιο εμφατικό τρόπο από την οικονομική κρίση και τον λεγόμενο συστημικό κίνδυνο, δεν έχει καταφέρει να επηρεάσει τη σκέψη των ομιλητών. Η αυτονομία της σκέψης δεν μπορεί να επιβιώσει χωρίς την αυτονομία της πράξης και, στη σύγχρονη οικονομική πραγματικότητα, η αυτονομία της πράξης είναι σχεδόν αναγκαστικά περιορισμένη και εγκλωβισμένη. Ο λόγος είναι ότι η πράξη έχει, σχεδόν πάντα, οικονομική συνισταμένη. Το μόνο μέσον που έχει μείνει διαθέσιμο για πράξη χωρίς οικονομικούς περιορισμούς είναι το internet και αυτό αξιοποιήθηκε εύστοχα πρόσφατα, με τη δημιουργία του bitcoin.

stamatiskavadias είπε...

Παρόλα τα παραπάνω, ευχαριστούμε για το ερέθισμα προς προβληματισμό και τη δημόσια συζήτηση!

Ανώνυμος είπε...

"Το μόνο μέσον που έχει μείνει διαθέσιμο για πράξη χωρίς οικονομικούς περιορισμούς είναι το internet και αυτό αξιοποιήθηκε εύστοχα πρόσφατα, με τη δημιουργία του bitcoin"

Δεν θα κρινω τα οσα προηγουνται στο κειμενο - κριτικη σας, την οποία θα την αντιμετωπισω με την ιδια κατανοηση που αντιμετωπιζω τους συμπολιτες μου που δεν καταλαβαν πως κινειται ο συγχρονος πολιτισμος του τιποτα μετα από οσα εγραψε γι αυτον και ο Φρουντ
Για να μην επανέλεθω στη μελετη των βιβλιων του κυριου καθηγητη που αξιζει να προσεχθουν, θα σας συστησω να ανατρεξετε σε αλλους, ξενους - δυτικους και να διαβασετε για παραδειγμα μερικα βιβλια για το Αινιγμα του κεφαλαιου για τα συγχρονα κρατη των αγορων για την Κριση του Καπιταλισμου Υπαρχουν σε ολα τα βιβλιοπλεια Εχει διανοητες πχ οπως ο Τζον Γκρευ που στο βιβλιο του Μαυρη λειτουργια από τις εκδοσεις 8 επιβεβαιωνει τους Χαξλευ και Οργουελ σ' ενα μεγαλο βαθμο. Δεν σας παρεξηγω που πανω στην απελπισια σας να καταλαβετε αρνειστε να καταλαβετε ως μια φυσικη αντιδραση γνωσιακης ασυμφωνιας, ότι το μπιτ κοιν ειναι η οργουελικου ή χαξλεικου τύπου πρόβα τζενεράλε του απολυτου οικονομικού ελεγχου από το συστημα που μας τοποθετησε ολοκληρωτικα στο διαδύκτιο κι έκανε δια της κβαντομηχανικής την πιο μεγάλη αγορά που θα την ελεγχει απόλυτα κάνοντας επανεκινηση στον Καπιταλισμό που περνά από τα νομισματα τυπου Ευρω -δολαριο κλπ στην πιο δαιμονική του φάση τύπου Μάτριξ
Μια απλη κριτικη και συνδυαστικη αναγνωση λοιπον πανω και κατω από τις γραμμες θα σας βοηθησει να καταλαβετε τη λεπτη σκεψη του καθηγητη Κοντογιωργη που γνωριζοντας καλα τις κοινωνιες και το πολιτικο ζωο που της συνθετει προβλεπει την αντιδραση τους σ ενα μελλον πριν την ολικη καταστροφη του που οι πιο απαισιοδοξοι οπως ο Τζον Γκρευ την τοποθετουν πιο κοντα στο μελλον μας.

Ορφέας είπε...



Υπάρχει ωστόσο ενας πιο σύντομος δρόμος να κατανοήσετε το επιχείρημα Κοντογιωργη.
Να μελετήστε με προσοχη το δοκίμιο του Ε. Λεμπέση "Περί της τεραστίας σημασίας των βλακών εν τω συγχρονω βιω", ενα ανυπέρβλητο φιλοσοφικό δοκίμιο.