Πέμπτη, 27 Ιουνίου 2013

Γ. Κοντογιώργης, Η ΕΡΤ ως παράδειγμα της ελληνικής παθολογίας

Η ΕΡΤ, θύμα της νεοελληνικής κομματοκρατίας, στις 20.6.2013

Γ. Κοντογιώργης, Το κλείσιμο της ΕΡΤ ως στρατηγικό λάθος

Συνέντευξη του Καθηγητή Πολιτικής Επιστήμης και πρώην πρύτανη του Παντείου Πανεπιστημίου κ. Γιώργου Κοντογιώργη, στις 14.6.13, στον κυπριακό ραδιοφωνικό σταθμό Ράδιο Πρώτο και στον δημοσιογράφο Λάζαρο Μαύρο, για το κλείσιμο της ΕΡΤ.

Κυριακή, 23 Ιουνίου 2013

Γ.Κοντογιώργης, Οι ανασχηματισμοί και οι εναλλαγές στην εξουσία ως διαδικασία ανακύκλωσης των νομέων της


Πηγή LoMak
Ο Γ.Κοντογιώργης στην τ/ο του Σκάι, 22/6/2013
Χωρίς την αναγκαστική εναρμόνιση της πολιτικής με την κοινωνία το ισοζύγιο στον απολογισμό της διακυβέρνησης θα είναι μονοσήμαντα αρνητικό για τη χώρα. Οι κυβερνητικοί ανασχηματισμοί και οι εναλλαγές των κομμάτων στην εξουσία, αυτό που κάνουν είναι να ανακυκλώνουν τους νομείς του κράτους, να κρατούν στην επιφάνεια τα απόνερα της κομματοκρατίας και των συγκατανευσιφάγων της. Αποτελούν ουσιώδες μέρος του προβλήματος, όχι λύση.

Πέμπτη, 20 Ιουνίου 2013

Γ.Κοντογιώργης, Η ολιγαρχική κατάνυξη της Αριστεράς ή πώς ξαφνικά η "πατρίδα", η "δημοκρατία" και η "κοινωνία" έγιναν πολιτικό επιχειρημα







Παρέμβαση του Καθηγητή Πολιτικής Επιστήμης και πρώην πρύτανη του Παντείου Πανεπιστημίου κ. Γιώργου Κοντογιώργη στην εκπομπή "Πρωινό ΑΝΤ1", στις 19.6.2013. 

Γ.Κοντογιώργης, Η ολιγαρχική κατάνυξη της Αριστεράς ή πώς ξαφνικά η "πατρίδα", η "δημοκρατία" και η "κοινωνία" έγιναν πολιτικό επιχείρημα. Όταν η "γλώσσα" είναι μακρά, ο πολιτικός λόγος είναι "βραχύς" και "μαστιγοφόρος"..

Τετάρτη, 19 Ιουνίου 2013

Ο Γ.Κοντογιώργης στις (νέες) Ανιχνεύσεις (17.6.2013) με θέμα: "Η μελαγχολική δημοκρατία. Ποιο είναι το μέλλον της κυβέρνησης και του τόπου;







Ο καθηγητής πολιτικής επιστήμης και πρώην πρύτανης του Παντείου Πανεπιστημίου κ. Γιώργος Κοντογιώργης απαντά στα ερωτήματα της εκπομπής "Ανιχνεύσεις" με τίτλο: "Η μελαγχολική δημοκρατία. Ποιο είναι το μέλλον της κυβέρνησης και του τόπου;", η οποία μεταδόθηκε ζωντανά μέσω του Livemedia.gr τη Δευτέρα 17 Ιουνίου 2013 από το THE ΜΕΤ HOTEL, Θεσσαλονίκη.

Ο Γ. Κοντογιώργης στο ρ/φ του Σκάι για το πολιτικό σύστημα, τη "Δύση", το μέλλον του κόσμου και την Ελλάδα

Γιώργος Κοντογιώργης

Ο Γ. Κοντογιώργης στο ρ/φ του Σκάι (18/6/2013): Το πολιτικό σύστημα, η "Δύση", το μέλλον του κόσμου και η Ελλάδα. Στην εκπομπή του Άρη Πορτοσάλτε "Συναντήσεις στο Public του Συντάγματος" σε ένα διάλογο με τους πολίτες.

Τρίτη, 18 Ιουνίου 2013

Γ.Κοντογιώργης, Η ΕΡΤ ως παράδειγμα για την Ελλάδα του ενός τρίτου







Ο καθηγητής πολιτικής επιστήμης και πρώην πρύτανης του Παντείου Πανεπιστημίου κ. Γιώργος Κοντογιώργης απαντά στα ερωτήματα της εκπομπής "Life" της 17.6.2013 και στην δημοσιογράφο Εύα Αντωνοπούλου. 



Ένα διαφορετικό παράδειγμα για μια ΕΡΤ δημοσίου συμφέροντος. Η θητεία μου στην ΕΡΤ το 1985 και 1989 (επίκαιρο απόσπασμα από ένα προηγούμενο σχόλιο).
 " Στους τέσσερις και κάτι μήνες που έμεινα τότε στην κρατική ρ/τ, έγιναν τόσες δομικές παρεμβάσεις και οικονομίες κλίμακας, ώστε για πρώτη φορά και, εάν δεν λαθεύω, για τελευταία, δημοσιεύθηκε πλεονασματικός προϋπολογισμός για ολόκληρο το έτος. Αυτό έγινε, συγκεκριμένα, εφικτό, παρόλον ότι πολλαπλασιάσθηκε ο χρόνος του προγράμματος. Έγινε 24ωρος, με την προσθήκη μιας τρίωρης πρωινής και μιας δίωρης μεσημβρινής παραγωγής.
          Όλες οι παραγωγές ήταν εσωτερικές: η πρωινή, η μεσημβρινή, το θέατρο της Δευτέρας, που επανήλθε από τη Διοίκησή μου, οι εβδομαδιαίες με διεθνή θέματα, οι αθλητικές κλπ. Με άλλα λόγια, ο πολλαπλασιασμός του χρόνου μετάδοσης τηλεοπτικού σήματος, δεν επέφερε την αύξηση των εξωτερικών παραγωγών. Αντιθέτως. Οι εξωτερικές παραγωγές που διατηρήθηκαν (για το σύνολο της ΕΡΤ), κάλυπταν μόλις 3 έως 3,5 ώρες την εβδομάδα, στο σύνολο του 24ώρου ημερησίου προγράμματος. Επρόκειτο, ουσιαστικά, για παραγωγές με μεγάλη ιστορία και συμβολή όπως το 15ήμερο Παρασκήνιο και το Μονόγραμμα. Οι τότε εσωτερικές παραγωγές είναι 4 έως 5 φορές περισσότερες, συγκρινόμενες με τις σημερινές, παρόλες τις σαφώς περιορισμένες τεχνικές δυνατότητες της τότε ΕΡΤ.
          Στις ανωτέρω παραγωγές πρέπει να προσθέσουμε τις ειδησεογραφικές και τις ενημερωτικές, που ήσαν όλες εσωτερικές. Οι παραγωγές αυτές πολλαπλασιάσθηκαν επίσης για δυο λόγους: πρώτον, επειδή η διάρκεια της θητείας μου συνέπεσε με πολλές εκλογές, τις οποίες η ΕΡΤ όφειλε να καλύψει ως έχουσα το ρ/τ μονοπώλιο. Δεύτερον, και κυρίως, διότι απελευθέρωσα την ΕΡΤ από την χειραγώγηση (τη διαπλοκή και ευρέως της διαφθορά) της κομματοκρατίας. Έθεσα εκτός τη διακομματική επιτροπή, που λυμαίνονταν τον Οργανισμό και απαγόρευσα ρητώς τη μετάδοση των προεκλογικών συγκεντρώσεων. Αντ'αυτών, επέβαλα τις συζητήσεις των πολιτικών αρχηγών με δημοσιογράφους και τα θεματικά "πάνελ" πολιτικών στελεχών και διανοουμένων.
 Προσθέτω τέλος ότι μεταξύ των άλλων, μείζονος σημασίας μεταρρυθμίσεων που εισήγαγε η διοίκησή μου, ήταν και αυτή της δημιουργίας της Διεύθυνσης Αρχείου-Μουσείου, προκειμένου να διασωθεί και να αξιοποιηθεί ο οπτικοακουστικός μας πολιτισμός. Υπενθυμίζεται ότι μέχρι τότε το παραγόμενο (ειδησεογραφικό, ενημερωτικό, πολιτισμικό κλπ) οπτικοακουστικό υλικό κατεστρέφετο ολοσχερώς!..
          Ήταν τόσο διάχυτη η βεβαιότητα ότι η ΕΡΤ ήταν κομματικό φέουδο, που ο Πρόεδρος της Πολιτείας, αξίωσε να απολύσω τον Διευθυντή Ειδήσεων επειδή δεν υπέκυψε στις αξιώσεις του. Από την πλευρά μου, κήρυξα τον Πρόεδρο έκνομο, καθώς εκινείτο εκτός συνταγματικής νομιμότητας, και απαγόρευσα τη μετάδοση "της εικόνας και του λόγου του", έως ότου αποκαταστήσει (Βλέπε μέρος της σχετικής αλληλογραφίας με την κυβέρνηση στο Ρ.Σωμερίτης, Ο Ξενόφερτος, Εστία, Αθήνα, 1990).
          Στο ζήτημα της κάθαρσης: έστειλα περισσότερους από δέκα φακέλους διαφθοράς στη δικαιοσύνη (κλοπές υλικού, χρημάτων, δωροδοκίες, παράνομοι διορισμοί κλπ), ενώ αρνήθηκα να υπογράψω το διορισμό 2157 παρανόμων/προεκλογικών προσλήψεων, που είχε καθ'υπόδειξη της κυβέρνησης, αποφασίσει η προηγούμενη Διοίκηση.
          Προκειμένου να μπει σε υγιείς βάσεις το νέο ρ/τ τοπίο, που έμελε να δημιουργηθεί μετά την εισαγωγή της ιδιωτικής ρ/τ, επεξεργάσθηκα σχέδιο δημιουργίας ενός ανεξάρτητου ΕΣΡ, το οποίο υιοθέτησαν οι τότε πολιτικές δυνάμεις, πλην όμως στέγασαν σ'αυτό τη διακομματική επιτροπή, την οποία απέβαλα από την ΕΡΤ!... Συγχρόνως, συνέταξα τον "συνταγματικό" χάρτη, που αφορούσε στους κανόνες διαχείρισης της πολιτικής δυναμικής από την ΕΡΤ, ο οποίος μάλιστα υπεγράφη και από την ΕΣΗΕΑ.
          Η σύντομη θητεία μου στην ΕΡΤ, το 1989, έμεινε γνωστή ως "Δημοκρατική Άνοιξη", η οποία συμπλήρωσε το εγχείρημα του (1,5 μηνός) του 1985.
          Τέλος, κατέλειπα ως καταπίστευμα ένα υπόμνημα/μελέτη για τις αναγκαίες μεταρρυθμίσεις που έπρεπε κατ'εμέ να πραγματοποιηθούν από τους διαδόχους μου, ώστε η κρατική ρ/τ να ελευθερωθεί μονίμως από τον κλοιό της κομματοκρατίας και να ανταπεξέλθει με επάρκεια στη νέα εποχή όπου έμελε να συναντηθεί με την ιδιωτική ρ/τ και τις νέες τεχνολογίες. Μεγάλο μέρος του υπομνήματος αυτού δημοσιεύθηκε, μετά την αποχώρησή μου, στον Οικονομικό Ταχυδρόμο....".

Σάββατο, 15 Ιουνίου 2013

Georges Contogeorgis La nation comme concept. La nation de l'État face à la nation de la société des citoyens. La conscience (identitaire) de société comme fondement des frontières politiques[1].



Georges Contogeorgis

La nation comme concept.
La nation de l'État face à la nation de la société des citoyens. La conscience (identitaire) de société comme fondement des frontières politiques[1].


Prologue
Le processus de construction de l’Europe politique et les développements dans le cosmosystème global que rend la notion de mondialisation, a vivement ramené au premier plan le débat sur la nation[2]. En même temps, on observe que « l’école » de pensée adoptée dans ce débat a acquis, ces dernières décennies, la qualité d’unité de mesure scientifique sur base de laquelle sont redéfinis les concepts de conservation et de progrès.
Dans ce cadre, est progressiste le point de vue selon lequel la nation est une création moderne, une construction ou, autrement dit, une invention de l’État; et en tant que telle, la nation est destinée à disparaître comme phénomène social, si l’on porte atteinte à l’identité fondamentale établie entre le système politique et le système « d’Etat » instauré lorsque l’Occident s’est affranchi du despotisme.
Cette approche est révélatrice, à notre avis, du repli conservateur du monde moderne, qui équivaut à l’aversion des classes dominantes envers les développements qui se profilent à l’horizon. Repli nettement et largement visible lorsque l’on envisage les bouleversements dramatiques dans les rapports des forces, tant au sein de l’Union européenne que dans le cosmosystème global.
Il est clair que cette approche met la modernité face à son déficit gnoséologique. Elle reconnaît de fait son incapacité à élaborer une gnoséologie générale qui lui permettrait d’étudier le phénomène de la nation sous l’angle du processus évolutif global de l’homme social. Cela lui permettrait de définir l’essence culturelle de celui-ci, et de résoudre l’enjeu politique associé à l’agent légitimé à en avoir la responsabilité d’une part, et de l’autre à l'espace géographique des sociétés constituées en États, autrement dit à la question des frontières. Enjeu qui appelle à envisager le rapport de la nation avec des concepts fondamentaux comme la liberté, la démocratie, l'État, etc.
Dans les pages qui suivent, on entreprend précisément de repenser les constantes gnoséologiques de la science moderne sur la manière d’appréhender la nation et sa place dans le cours dramatique des événements du monde contemporain, en commençant par l’Europe politique et le monde occidental.